W poprzednich wpisach przedstawione zostały charakterystyki oraz analiza pod kątem spodziewanych wymagań konstrukcji, które mogłyby w nim wystartować. Choć teoretycznie rozważać można wiele maszyn to jednak po głębszym przyjrzeniu się ich liczba szybko topnieje.
- Sikorsky S-70 (UH-60 Blackhawk)
- Sikorsky S-92 (H-92 Superhawk)
- NHI NH-90
- Eurocopter EC-725 Cougar
- Agusta Westland AW-101 (Merlin)
- Mil Mi-17
Sikorsky najprawdopodobniej nie wystawi niesprawdzonego w zastosowaniach wojskowych S-92 skupiając się na sprawdzonym i produkowanym w Polsce S-70. Podobnych ruchów należy spodziewać się ze strony producentów europejskich (Agusta Westland z AW-101 oraz potencjalnie mniejszym AW-149 i Eurocopter z EC-725), którzy zamiast konkurować ze sobą wspólnie wystawią śmigłowiec NH-90. W przypadku tej maszyny problematyczna może być jej polonizacja, produkcja elementów została już rozdzielona pomiędzy zakłady we Włoszech, Niemczech, Francji i Holandii. Możliwe było by uczestnictwo koprodukcji wersji o podwyższonej kabinie zamówionej przez kraje skandynawskie, jednak wersja ta nie znajduje się jeszcze w produkcji seryjnej.
Jak już zwrócono uwagę w jednym z poprzednich wpisów dziwić może zapis o zakupie wersji SAR i ASW (ZOP) w ilościach jedynie 3 i 4 sztuk, ilości te nie zaspokoją całkowicie potrzeb i konieczne będzie dokupienie kolejnych egzemplarzy później. W takim wypadku lepszym rozwiązaniem wydaje się zakup większej ilości śmigłowców wersji SAR, zaś odłożenie zakupu śmigłowców wersji ASW (ZOP). Pamiętać należy, że śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych posiadają szerokie wyposażenie, które w sposób dramatyczny podnosi cenę.
Szwedzkie zamówienie na piętnaście taktycznych śmigłowców transportowych UH-60M Blackhawk doposażonych do wykonywania zadań MedEvac i CSAR kosztowało 36 mln dolarów za sztukę, podczas gdy Australia za dwadzieścia cztery morskie, wielozadaniowe (przystosowane m.in. do zwalczania jednostek nawodnych i podwodnych) MH-60R Seahawk zapłaciła aż 125 mln dolarów za sztukę!
Rezygnacja z zakupu wersji ASW otworzyłaby drogę do przetargu EC-725. Cougar posiadający masę użyteczną na poziomie najnowszego Blackhawka, posiada przy tym znacznie większą kabinę, co pozwala na transport większej ilości żołnierzy (w wersji transportowej) lub rozbitków (w wersji SAR). O tym jak EC-725 może kompleksowo zaspokoić potrzeby w zakresie śmigłowców można zobaczyć na przykładzie Brazylii. Rezygnacja z wersji ZOP teoretycznie mogłyby również doprowadzić do uczestnictwa w przetargu najnowszych wariantów Mi-17.
Wracając jednak do obecnych realiów przetargu spodziewać się należy, iż wygra S-70, jako konstrukcja produkowana w kraju, najtańsza oraz gruntownie przetestowana. Dodatkową zaletą może być ułatwiony serwis maszyn „na misjach”, w których udział biorą również wojska lądowe USA. NH-90, jako konstrukcja droższa (porównując ceny dotychczas zawieranych kontraktów), co najmniej problematyczna w polonizacji, oraz nieprzetestowana bojowo raczej nie ma szansy pobicia Blackhawka, i nie pomoże tu fly-by-wire czy większa objętość kabiny transportowej.
Mi-17-W5 | S-70 (UH-60M) | S-92 (H-92) | NH-90 TTH | EC-725 | AW-101 | |
Producent | Kazan Helicopters (Rosja) | Sikorsky (USA) | Sikorsky (USA) | NHI (Europa) | Eurocopter France (Francja) | AgustaWestland (Włochy) |
Długość całkowita [m] | 25,31 | 15,26 | 17,1 | 19,56 | 19,5 | 22,85 |
Wysokość całkowita [m] | 5,54 | 3,76 | 4,71 | 5,23 | 4,60 | 6,65 |
Średnica wirnika głównego [m] | 21,29 | 16,36 | 17,17 | 16,3 | 16,2 | 18,6 |
Powierzchnia kabiny [m^2] | 12,5 | 8,1 | 11,9 | 9,6 | 10,5 | 17 |
Objętośc kabiny [m^3] | 22,6 | 11,2 | 19,8 | 15,2 | 15,5 | 29 |
Ładunek podwieszony [kg] | 4.000 | 4.000 | 4.500 | 4.200 | 5.400 | 6.000 |
Masa własna [kg] | 4.819 | 7.030 | 6.400 | 10.500 | ||
Maks. Masa startowa [kg] | 13.000 | 10.660 | 12.018 | 10.600 | 11.000 | 14.600 |
Prędkość przelotowa [km/h] | 230 | 280 | 280 | 300 | 262 | 278 |
Napęd | 2x TW3-117WM | 2x T700-GE-701D | 2x CT7-8A | 2x T700-T6E lub RTM322-01/9 | 2x Makila 2A1 | 3x CT7-8E |
Producent napędu | Klimow (Rosja) / Motorsicz (Ukraina) | General Electric (USA) | General Electric (USA) | General Electric (USA) lub Rolls-Royce Turbomeca (WB-Francja) | Turbomeca (Francja) | General Electric (USA) |
Awaryjna moc napędu (O.E.I.) [kw] | 1.641 | 1.410 | 1.880 | 1.662 lub 1.577 | 1.776 | 2x 1.880 |
nie aktyalne agusta wystawaia aw149 totalna świeżynka w 75% podzespołów produkowanych do niej w świedniku, lecz składany do kupy nie u nas..
OdpowiedzUsuńEc 725 wygląda najlepiej jesli chodzi o rozmiary i ilosc transportowanych żołnierzy .. Powinien wygrac
OdpowiedzUsuń