sobota, 31 marca 2012

Jeden do wszystkiego?

Taktyczny śmigłowiec transportowy (TTH) dla Kawalerii Powietrznej



Śmigłowiec transportu najważniejszych osób (VIP) dla Sił Powietrznych



Śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy (SAR) i ratownictwa bojowego (CSAR) dla Sił Powietrznych



Śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy (SAR) dla Marynarki Wojennej



 Śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych (ASW) i nawodnych (ASuW) dla Marynarki Wojennej


9 komentarzy:

  1. Jak tak to wole 52 Mi-17 najnowszych wersji :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Do mnie bardziej przemawia AW-101

    OdpowiedzUsuń
  3. tylko czemu Francuzi, kupują NH-90? Do wszystkich tych zadań?

    OdpowiedzUsuń
  4. Francuzi mają 14 (docelowo 20) EC-725 Caracal (nowy śmigłowiec produkowany od 2005) używanych do zadań ratownictwa bojowego (CSAR) i wsparcia operacji specjalnych. Wersja ta powstała specjalnie według wymagań Armée de l'Air.

    Caracal w Afganistanie:
    http://www.youtube.com/watch?v=sfpWRl1CDws
    i na Airshow
    http://www.youtube.com/watch?v=KATSHbyvlD8

    OdpowiedzUsuń
  5. ok. Mea Culpa. Ale "NASZA" platforma bojowa ma objąć wszystkie w/w zadania, czy puma/coguar posiada użytkowaną przez kogoś nowoczesną wersję ZOP? Nie czepiam się tylko pytam :) a i jednak jako TTH Francuzi wybrali NH-90 (dla zastąpienia "starych" pum:)

    OdpowiedzUsuń
  6. NH-90 (tak jak i A-400M czy Eurofighter) to program czysto polityczny, odsyłam do tabelki w tym tekście jak blisko EC-725 i NH-90 są wymiarami/mocami/masami:
    http://gdziewojsko.wordpress.com/2012/02/07/smiglowce-w-polskim-przetargu-podsumowanie/

    Jeśli EC-725 nadaje się do najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań, to, jako zwykły transport też da radę?

    Formalnie AS532 SC Naval Cougar jest w ofercie Eurocoptera, kwestia podniesienia "nośnika" do poziomu najnowszej wersji (Makila 2A1, nowa główna przekładnia i 5-łopatowe śmigło).
    http://www.eurocopter.com/site/en/ref/Heavy-helicopters_921-868.html

    I dla jasności, myślę, że mamy, co najmniej kilka sensownych możliwości (np. mieszanka S-70 i S-92), EC-725 jest (moim zdaniem) najlepszym rozwiązaniem przy założenia jeden do wszystkiego.

    OdpowiedzUsuń
  7. Też jestem zwolennikiem Cougara.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja też popieram AW-101 bo jest śmigłowcem uniwersalnym, czyli jako: transportowy, VIP, SAR, CSAR, ZOP. Pewnie że jest drogi w zakupie i eksplatacji ale jeżeli byłby jeden typ śmigłowca do tych wszystkich zadań to czy nie obniżyło by to kosztów a takie śmigłowce nie kupuje się przecież na kilka lat czego dowodem są wiekowe Mi-8 i Mi-14. AW-101 ma tylko jedną wadę nie ma go w Polskim przetargu (niestety) ale to jest oczywiście tylko moje zdanie.

    OdpowiedzUsuń