wtorek, 22 maja 2012

Współczesne okręty lotnicze – klasyfikacja

Lotniskowiec floty / Superlotniskowiec



Okręt zoptymalizowany do prowadzenia operacji lotniczych samolotów konwencjonalnych, które to wykonują cały wachlarz operacji lotniczych jak operacje szturmowe i bombowe na lądzie, prowadzeni operacji zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych przeciwnika na morzu, zapewnienie osłony lotniczych zespołów uderzeniowych oraz parasola obrony powietrznej nad zespołem floty. Zwykle okręty te przenoszą również niewielką liczb śmigłowców do zadań pomocniczych (transportowych, łącznikowych, zabezpieczenia SAR startów i lądowań na okręcie). Kiedyś w skład zespołu lotniczego wchodziły różne typy samolotów dedykowanych do konkretnych zadań, obecnie są to zwykle samoloty wielozadaniowe, które mogą być skonfigurowane do różnych misji.

Do kategorii superlotniskowców zaliczyć można:

  • USS Enterprise (CVN-65) – USA – 94.700 ton, zwodowany 1960

  • 10 okrętów typu Nimitz – USA – 100.000 – 106.300 ton, zwodowane 1975-2006


Do kategorii lotniskowców floty zaliczyć można:

  • Charles de Gaulle (R 91) – Francja - 42.000 ton, zwodowany 1994 (okręt ponadto przystosowany jest do prowadzenia operacji desantowych, zarówno przy użyciu śmigłowców, jak i małych jednostek desantowych, posiada dok).

  • São Paulo (A12) – Brazylia - 32.800 ton, zwodowany 1959 (były francuski Foch, komponent lotniczy złożony z A-4 Skyhawk)


Więcej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz