niedziela, 15 stycznia 2012

Sikorsky S-92 (H-92 Superhawk) w polskim przetargu

kanadyjski CH-148 Cyclone



Jest to jedna najnowszych konstrukcji w tej klasie, oryginalnie projektowany jako „większy Blackhawk”, opierać się miał na przeskalowanych rozwiązaniach zaczerpniętych z popularnego S-70. W praktyce większość elementów musiała zostać zaprojektowana zupełnie od nowa, a koncepcja „przeskalowania” okazała się błędna.

Śmigłowiec jest konstrukcją nową, niesprawdzoną. Jedyne zamówienia od użytkownika wojskowego pochodzi z Kanady, która zamówiła śmigłowiec w wersji zwalczania okrętów podwodnych (oznaczony będzie CH-148 Cyclone), wersja ta znajduje się obecnie w trakcie opracowywania. Zdecydowana większość użytkowników cywilnych używa śmigłowca w operacjach nad wodą w wersjach poszukiwawczo-ratowniczej (SAR) czy pasażerskiej (transport pracowników na platformy wiertnicze). Superhawk w ostatnim czasie zasłynął poważnymi problemami z główną przekładnią, co dla wielu użytkowników postawiło pod znakiem zapytania bezpieczeństwo eksploatacji śmigłowców tego typu.

poszukiwawczo-ratowniczy S-92 irlandzkiej straży wybrzeża



Konstrukcja zamówiona została w wersjach poszukiwawczo-ratowniczej (np. dla Irlandzkiej Straży Wybrzeża) oraz zwalczania okrętów podwodnych (dla Sił Zbrojnych Kanady). Obecnie nie znalazł się klient zainteresowany używaniem śmigłowca w wersji taktycznego śmigłowca dla wojsk lądowych jednak na wystawach pokazany został demonstrator takiej wersji. Maszyna dostępna jest we wszystkich wersjach planowanych do zakupienia w przetargu.

Śmigłowiec wyposażony jest w przestronną i łatwo aranżowaną kabinę transportową, do której dostęp zapewniają stosunkowo małe drzwi umieszczone za kabiną po prawej stronie śmigłowca oraz duża, tylna rampa, (która z powodzeniem może zapewniać szybki desant w przypadku taktycznego śmigłowca transportowego). Małe wymiary drzwi utrudniają operacje w przypadku działań poszukiwawczo – ratowniczych (konkurencyjne S-70, NH-90, EC-725 czy AW-101 zapewniają lepszy dostęp do kabiny). Kabina transportowa zapewniać ma miejsce dla 22 wyekwipowanych żołnierzy, wszystko wskazuje, iż śmigłowiec posiada techniczna możliwość instalacji dwóch bocznych stanowisk strzeleckich (jedno z nich zablokuje boczne drzwi).

Maszyna najprawdopodobniej nie zostanie wystawiona w przetargu, należy spodziewać się, że Sikorsky postawi w tym wypadku na S-70. Śmigłowiec może jednak stać się jednym z liderów w przypadku wyboru maszyn do przewozu najważniejszych osób w państwie – o ile oczywiście rozwiązane zostaną poważne problemy techniczne S-92.

http://www.youtube.com/watch?v=Tr37Yy_eJQA

1 komentarz: