środa, 30 marca 2011

Ostatni rejs HMS Invincible

HMS Invincible holowany obok (również już wycofanego) HMS Ark Royal. Trwa ostatni rejs okrętu do Turcji, gdzie zostanie złomowany. Już obecnie okręt pozbawiony został większości istotnych elementów jak silniki czy windy dla sprzętu lotniczego. Okręt pożegnali mi. in. byli członkowie załogi, w tym weterani wojny o Falklandy.



Wspaniały okręt, ze wspaniałą przeszłością. Szkoda, że tak się to kończy, tym bardziej, że podobne okręty Włoch i USA operują obecnie na Morzu Śródziemnym, a Harriery startujące z ich pokładów biorą udział w operacji w Libii. Kolejne dwa okręty tego typu również mają przypieczętowany los, Ark Royal został już wycofany (w styczniu 2011) podobnie jak wszystkie pionowzloty Harrier RAFu (Sea Harriery Royal Navy wycofane zostały w kwietniu 2006), a HMS Illustrious służyć ma, do 2014 jako śmigłowcowiec. W służbie pozostanie jedynie bazujący konstrukcyjnie na Invincible śmigłowcowiec HMS Ocean.

http://www.youtube.com/watch?v=cznQpcAGlhM

Naprawdę biednie wygląda Royal Navy w porównaniu z marynarkami państw takich jak Włochy (dwa lekkie lotniskowce - Garibaldi o wyporności 13500 ton i Cavour o wyporności 27000 ton, oba mogą przyjmować Harriery) czy Hiszpania (również dwa lekkie lotniskowce - Principe de Asturias o wyporności 16700 ton i Juan Carlos I o wyporności 22700 ton), nie wspominając o Francji (klasyczny lotniskowiec o napędzie nuklearnym Charles de Gaulle o wyporności 42000 ton uzupełniany dwoma - trzeci w budowie śmigłowcowcami Mistral o wyporności 21000 ton każdy, czyli wielkości Invincible/Ocean).

2 komentarze:

  1. No cóż, obecnie Angolska flota wygląda słabo na tle franków czy makaroniarzy . Tylko jak wejda oba lotniskoce typu Queen Elizabeath to wtedy sytuacja zmieni się diametrialnie. Pozdrawiam autora

    OdpowiedzUsuń
  2. Sęk w tym, że nie wiadomo jak to do końca będzie. Według Air Forces Monthly HMS Queen Elizabeth zostanie ukończony w zasadzie jako śmigłowcowiec, a dopiero HMS Prince of Wales będzie maił pokład startowy pod kątem i katapulty. Poza tym przy obecnych cięciach trudno uwierzyć w to iż okręty będą ukończone. Źle się ma również lotnictwo którego siła jest ciągle redukowana. Co wart jest lotniskowiec bez komponentu lotniczego? Obecnie planowany jest zakup tylko 40 F-35C.

    OdpowiedzUsuń