Dotychczasowy przebieg realizacji umowy offsetowej, zawartej z firmą Lockheed Martin Corporation (LMC), Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości3. Jej aktualny stopień zaawansowania, w ocenie NIK, nie stwarza istotnych zagrożeń dla wykonania przez zagranicznego dostawcę zobowiązań, których realizację zagwarantował on w podpisanej umowie. Biorąc natomiast pod uwagę skalę potrzeb restrukturyzacyjnych polskiej gospodarki, efekty jedynie nielicznych projektów i wchodzących w ich skład zobowiązań – zrealizowanych w latach 2003-2008 – w sposób kompleksowy wypełniały oczekiwania stawiane przed offsetem, jako skutecznym instrumentem polityki gospodarczej państwa kompensującym wydatki ponoszone przez nasz kraj na zakup uzbrojenia i sprzętu wojskowego wymiernymi korzyściami w kategoriach ekonomicznych, technologicznych i społecznych. Wyniki te, jako obejmujące jedynie pierwszy okres wykonywania zobowiązań, nie przesądzają jeszcze jednak o końcowej efektywności realizacji całej umowy offsetowej.
Zdaniem NIK, nie w pełni satysfakcjonujący poziom dotychczasowych efektów offsetu, jest konsekwencją błędów popełnionych przez stronę polską (administrację rządową i przedsiębiorców – offsetobiorców) na etapie negocjowania warunków realizacji umowy offsetowej, a przede wszystkim wadliwej selekcji zobowiązań wchodzących pierwotnie w jej skład. Wynegocjowane w późniejszym okresie, tj. w latach 2004-2008, modyfikacje zarówno uregulowań umownych jak i poszczególnych zobowiązań, w dalszym ciągu nie stwarzają wystarczających gwarancji dla zapewnienia maksymalizacji tych efektów, w odniesieniu do pozostałych do wykonania zobowiązań.
W ocenie NIK, nie budzi zastrzeżeń funkcjonujący w Ministerstwie Gospodarki system monitorowania i kontroli realizacji zobowiązań offsetowych. Może być on pomocnym instrumentem w skutecznym wykorzystaniu doświadczeń i wniosków płynących z realizacji I etapu umowy z LMC.
Więcej: http://slimak.onet.pl/_m/TVN/tvn24/inf_DRUK_offsetF16.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz