wtorek, 7 lutego 2012

Śmigłowce w polskim przetargu - podsumowanie!

UH-60M Blackhawk - zdecydowany lider przetargu


W poprzednich wpisach przedstawione zostały charakterystyki oraz analiza pod kątem spodziewanych wymagań konstrukcji, które mogłyby w nim wystartować. Choć teoretycznie rozważać można wiele maszyn to jednak po głębszym przyjrzeniu się ich liczba szybko topnieje.



Sikorsky najprawdopodobniej nie wystawi niesprawdzonego w zastosowaniach wojskowych S-92 skupiając się na sprawdzonym i produkowanym w Polsce S-70. Podobnych ruchów należy spodziewać się ze strony producentów europejskich (Agusta Westland z AW-101 oraz potencjalnie mniejszym AW-149 i Eurocopter z EC-725), którzy zamiast konkurować ze sobą wspólnie wystawią śmigłowiec NH-90. W przypadku tej maszyny problematyczna może być jej polonizacja, produkcja elementów została już rozdzielona pomiędzy zakłady we Włoszech, Niemczech, Francji i Holandii. Możliwe było by uczestnictwo koprodukcji wersji o podwyższonej kabinie zamówionej przez kraje skandynawskie, jednak wersja ta nie znajduje się jeszcze w produkcji seryjnej.

Jak już zwrócono uwagę w jednym z poprzednich wpisów dziwić może zapis o zakupie wersji SAR i ASW (ZOP) w ilościach jedynie 3 i 4 sztuk, ilości te nie zaspokoją całkowicie potrzeb i konieczne będzie dokupienie kolejnych egzemplarzy później. W takim wypadku lepszym rozwiązaniem wydaje się zakup większej ilości śmigłowców wersji SAR, zaś odłożenie zakupu śmigłowców wersji ASW (ZOP). Pamiętać należy, że śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych posiadają szerokie wyposażenie, które w sposób dramatyczny podnosi cenę.

Szwedzkie zamówienie na piętnaście taktycznych śmigłowców transportowych UH-60M Blackhawk doposażonych do wykonywania zadań MedEvac i CSAR kosztowało 36 mln dolarów za sztukę, podczas gdy Australia za dwadzieścia cztery morskie, wielozadaniowe (przystosowane m.in. do zwalczania jednostek nawodnych i podwodnych) MH-60R Seahawk zapłaciła aż 125 mln dolarów za sztukę!

Rezygnacja z zakupu wersji ASW otworzyłaby drogę do przetargu EC-725. Cougar posiadający masę użyteczną na poziomie najnowszego Blackhawka, posiada przy tym znacznie większą kabinę, co pozwala na transport większej ilości żołnierzy (w wersji transportowej) lub rozbitków (w wersji SAR). O tym jak EC-725 może kompleksowo zaspokoić potrzeby w zakresie śmigłowców można zobaczyć na przykładzie Brazylii. Rezygnacja z wersji ZOP teoretycznie mogłyby również doprowadzić do uczestnictwa w przetargu najnowszych wariantów Mi-17.

Wracając jednak do obecnych realiów przetargu spodziewać się należy, iż wygra S-70, jako konstrukcja produkowana w kraju, najtańsza oraz gruntownie przetestowana. Dodatkową zaletą może być ułatwiony serwis maszyn „na misjach”, w których udział biorą również wojska lądowe USA. NH-90, jako konstrukcja droższa (porównując ceny dotychczas zawieranych kontraktów), co najmniej problematyczna w polonizacji, oraz nieprzetestowana bojowo raczej nie ma szansy pobicia Blackhawka, i nie pomoże tu fly-by-wire czy większa objętość kabiny transportowej.

































































































































Mi-17-W5S-70 (UH-60M)S-92 (H-92)NH-90 TTHEC-725AW-101
ProducentKazan Helicopters (Rosja)Sikorsky (USA)Sikorsky (USA)NHI (Europa)Eurocopter France (Francja)AgustaWestland (Włochy)
Długość całkowita [m]25,3115,2617,119,5619,522,85
Wysokość całkowita [m]5,543,764,715,234,606,65
Średnica wirnika głównego [m]21,2916,3617,1716,316,218,6
Powierzchnia kabiny [m^2]12,58,111,99,610,517
Objętośc kabiny [m^3]22,611,219,815,215,529
Ładunek podwieszony [kg]4.0004.0004.5004.2005.4006.000
Masa własna [kg]4.8197.0306.40010.500
Maks. Masa startowa [kg]13.00010.66012.01810.60011.00014.600
Prędkość przelotowa [km/h]230280280300262278
Napęd2x TW3-117WM2x T700-GE-701D2x CT7-8A2x T700-T6E
lub
RTM322-01/9
2x Makila 2A13x CT7-8E
Producent napęduKlimow (Rosja) / Motorsicz (Ukraina)General Electric (USA)General Electric (USA)General Electric (USA)
lub
Rolls-Royce Turbomeca (WB-Francja)
Turbomeca (Francja)General Electric (USA)
Awaryjna moc napędu (O.E.I.)
[kw]
1.6411.4101.8801.662 lub 1.5771.7762x 1.880

2 komentarze:

  1. nie aktyalne agusta wystawaia aw149 totalna świeżynka w 75% podzespołów produkowanych do niej w świedniku, lecz składany do kupy nie u nas..

    OdpowiedzUsuń
  2. Ec 725 wygląda najlepiej jesli chodzi o rozmiary i ilosc transportowanych żołnierzy .. Powinien wygrac

    OdpowiedzUsuń