1 lutego 2011, pierwsze dwa seryjne śmigłowce Black Hawk, w najnowszej konfiguracji MH-60M, zostały dostarczone do użytkownika Fort Campbell, Kentucky.
Obecnie, śmigłowce Black Hawk, używane są w 160. pułku przez 1. batalion z Fort Campbell w stanie Kentucky (dwa dywizjony) oraz 4. batalion z połączonej bazy US Air Force i US Navy z Lewis-McChord w stanie Waszyngton (jeden dywizjon). Obok MH-60, pułk eksploatuje również śmigłowce MH-47 Chinook (trwają dostawy opartych na najnowszym wariancie CH-47F, maszyn MH-47G) oraz AH-6 i MH-6 Little Bird.
Śmigłowce MH-60 używane są w dwu konfiguracjach, standardowej transportowej oraz eskortowej, znanej jako DAP (Defensive Armed Penetrator), której podstawowym zadaniem jest osłona formacji transportowych MH-60 i MH-47. W wersji standardowej, śmigłowiec jest zazwyczaj uzbrojony jedynie w karabiny maszynowe, montowane w oknach kabiny ładunkowej – mogą to być 7,62mm karabin M240 lub 12,7mm karabin rodziny M2 (jak M3M), jednak zwykle jest to wielolufowy 7,62mm karabin M134. Maszyny zaadaptowane do pełnienia roli eskortowej (konfiguracja może zostać łatwo zmieniona), wyposażone są w skrzydła z podwieszeniami typu ESSS, mogą przenosić szeroki wachlarz uzbrojenia, takiego jak zasobniki niekierowanych pocisków rakietowych M261 FFAR kalibru 70mm, przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114 Hellfire czy 30mm armatę automatyczną M230 (znaną z AH-64 Apache).
Nowa wersja Black Hawka dla Night Stalkers, oparta jest konstrukcyjnie o najnowszą jego odmianę dla US Army, czyli UH-60M. Podstawową różnicą jest zastosowanie mocniejszych silników General Electric YT706-GE-700, o mocy sięgającej 2500 koni mechanicznych (dla porównania moc silników zastosowanych w obecnie najliczniejszym UH-60L, to 1900 koni mechanicznych). Silniki te, wraz z nowymi kompozytowymi łopatami wirnika o szerszym profilu, uczynią MH-60M najmocniejszą wyprodukowaną wersją śmigłowca linii Sikorsky S-70. Znaczne poprawienie charakterystyk w warunkach „hot and high”, pozwoli nowemu śmigłowcowi operować w miejscach niedostępnych dla starszych wersji Black Hawka (z dotychczas eksploatowanymi MH-60L i K włącznie).
Nie bez zmian pozostały również systemy elektroniczne śmigłowca. System awioniki opiera się o najnowszą wersję systemu Rockwell Collins CAAS (Common Avionics Architecture System, zastosowanego również na MH-47G). System ten zarządza śmigłowcem zarówno podczas lotu (po przez zestaw standaryzowanych wyświetlaczy ciekłokrystalicznych w kokpicie) jak i w fazie obsługi maszyny, przed i po locie, poprzez współpracę z systemem zarządzania śmigłowcem. Wyposażenie obejmuje zestaw systemów nawigacyjnych, mi. kolorową, ruchomą mapę czy wielozadaniowy radar. pozwalający na automatyczny lot według rzeźby terenu. Zestaw sensorów optycznych EOSS (Electro-Optical Sensor System) zintegrowanych w jednej głowicy, obejmuje kamerę termowizyjną oraz laserowy dalmierz/podświetlacz. System samoobrony składa się z wyrzutników flar i dipoli, systemów ostrzegających o opromieniowaniu wiązką laserową lub radarową oraz systemów zakłócających głowice pracujące w podczerwieni. Zaawansowany system paliwowy, pozwala (podobnie jak w starszych maszynach pułku) na przenoszenie zewnętrznych zbiorników paliwa oraz korzystanie z sondy do pobierania paliwa w locie (które może być przetoczone zarówno do zbiorników wewnętrznych, jak i zewnętrznych).
160. Pułk Lotnictwa Operacji Specjalnych (160th Special Operations Aviation Regiment), docelowo, w ciągu najbliższych czterech do pięciu lat, ma otrzymać ponad 70 śmigłowców nowego typu. Śmigłowce te zastąpią obecnie eksploatowane MH-60L i MH-60K, w ramach zapoczątkowanego w 2005 programu modernizacji floty pułku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz