niedziela, 4 listopada 2012

Eurosatory 2012 – cz. 3

http://www.youtube.com/watch?v=SbdQ_jgIQsM

Niemiecki przemysł pancerny, jeśli o nim mowa - to oczywiście Leopard 2. Na targach obejrzeć można było zarówno propozycje KMW (Leopard 2A6M CAN) jak i Rheinmetall (MBT Revolution). Muszę napisać, iż Revolution zrobił na mnie ogromne wrażenie to jednak KMW wygrywa, jeśli weźmiemy pod uwagę przetestowanie bojowe rozwiązań czy dostępność serwisu. Jeśli Polska zmodernizuje swoje czołgi wraz z KMW zostaniemy włączeniu w system wsparcia tego wozu obejmujący większość użytkowników. Duża różnica w podejściu do zwiedzających. U Rheinmetalla zaproszono mnie do wnętrza wozu i pokazano chyba wszystko, co było do pokazania. U KMW, gdy zrobiłem zdjęcie kamery cofania Leoparda (znalazła się na liście wymagań Wojsk Lądowych upublicznionej na Borsuku 2012, uznałem, iż będzie dobrą ilustracją do artykułu) kazano mi je wykasować.

Dodatkową zaletą oferty Rheinmetalla jest wieża Lance (dostępna w wersjach załogowej i bezzałogowej) - oparta na tych samych przyrządach obserwacyjnych, sko oraz interfejsie człowiek-maszyna, co MBT Revolution. Wieża ta mogłaby trafić na nową wersję Rosomaka. Imponująca jest również armata używa w wieży. Strzela ona amunicją wymienną z ATK Bushmaster II z Rosomaka, oferuje jednak trójdrożne zasilanie w amunicję. Pozwala to na użycia amunicji przeciwpancernej, odłamkowej oraz programowalnej. Przy zasilaniu dwudrożnym i przy wykorzystaniu amunicji programowalnej zastępuje ona dużo tańsza odłamkową. Armata ta jest używana w bwp Puma (załogową Lance obejrzeć można w materiale o General Dynamics). Kolejny interesujący produkt z Dusseldorfu to nowy karabin maszynowy kalibru 12,7mm NATO (0.50 BMG). Jego interesująca cechą jest wyposażenie w montaż czyniący go kompatybilnym z wszelkimi podstawami dla Browninga M2 (na zdjęciu zamontowany jest w standardowym module Kongsberg Protector).

Holenderskie Wojska Lądowe poszukiwać będą nowych transporterów opancerzonych, następców M113. Rheinmetall przygotował odnowionego Mardera, podczas gdy zakłady FFG  (odpowiedzialne m.in. za Bueffela - maszynę inżynieryjną na bazie Leoparda 2) proponują nowy wóz PMMC G5 (premiera targów). Ten ostatni podobnie jak ASCOD schowany był pod maskowaniem, które uniemożliwiało przyjrzenie się wozowi. Boxer po przyjrzeniu się z biska sprawia wrażenie bardzo masywnego, jednak wiadomym jest, iż wymienne moduły nie są tak dobrym pomysłem jak by mogło się wydawać. Taka konstrukcja wymusza wzmocnieni podwozia, które przenosi wszelkie naprężenia, co zaś prowadzi do zwiększania masy, kto. Co, do jakości zabudowy i jej przemyślenia trudno mieć jednak zastrzeżenia. Niemcy udowadniają, iż są w światowej czołówce, jeśli chodzi o przemysł pancerny, zwłaszcza w kategorii pojazdów gąsiennicowych.

http://www.youtube.com/watch?v=6zpSbDrH9k8

Amerykańskie wozy opancerzona mają w sobie coś charakterystycznego. Navistar sprzedający swoje pojazdy pod marka Internacional (producent m.in. MaxxPro) zaprezentował dwa samochody opancerzone. Internacional Saratoga to wóz podobny w koncepcji do M-ATV jednak nieco lżejszy (bliżej mu do powstającego L-ATV). Drugim wozem był zupełnie lekki Special Operations Tactical Vehicle. Będący w istocie opancerzonym pick-upem wóz raczej budzi skojarzenia z biednymi armiami używających Toyot niż z siłami specjalnymi. Wewnątrz jednak oba wozy sprawiają wrażenie przemyślanych i ergonomicznych.

Oshkosh wystawił swojego sztandarowego obecnie M-ATV Special Forces Vehicle oraz M-ATV Ambulance (tylko na pokazie dynamicznym). Ten ostatni jest o tyle interesujący, iż posiada sporo większą dopuszczalna masę całkowitą. Na stoisku Plasna znalazł się również lżejszy, oparty na komercyjnym podwoziu Sand Cat. Plasan prezentował na nim system ekranów będących alternatywą dla ażurowych konstrukcji (prętowych czy siatek).

Na wystawie US Army zaprezentowano standardowego M-ATV (wraz z gunner protection kit) oraz Strykera. Ten ostatni pomimo stosunkowo prostej konstrukcji posiada kilka ciekawych rozwiązań. Szczególnie spodobało mi się stanowisko dowódcy/operatora zsmu. Oprócz ekranu zsmu Protector posiada on zestaw peryskopów znacznie polepszających świadomość sytuacyjną (słaba orientacja w otoczeniu jest często podnoszona przez przeciwników zsmu, jak widać jest to problem do obejścia).

http://www.youtube.com/watch?v=mHxyHOUA8DQ

Eurosatory są targami lądowymi jednak znalazło się również miejsce dla śmigłowców. Eurocopter zaprezentował wojskowa wersje śmigłowca Fennec oraz EC645 (czyli wojskowa wersja EC145). Dla mnie interesujący był zwłaszcza ten ostatni. Na tej platformie powstał UH-72 Lakota, wrażenie zrobiło na mnie zagospodarowanie wnętrza, które (obok 2 pilotów) pozwala na zabranie do 9 żołnierzy na bezpiecznych fotelach (typowo skonfigurowany Blackhawk zabiera 13 – lub 11 + 2 strzelców).

Na wystawie francuskich sił zbrojnych obejrzeć można było NH-90, liczby tego nie oddają jednak maszyna ma dużo większa kabinę niż wspomniany Blackhawk. Maszyna typowo może być skonfigurowana dla 14 żołnierzy z wolną przestrzenią na wysokości drzwi bocznych do przewozu ładunku lub miejscem dla 2 strzelców

Myśląc o śmigłowcach pamiętać również należy o uzbrojeniu. Na stoisku FN Herestal obejrzeć można było lotniczy karabin maszynowy GAU-21 znany także, jako M3M. Zestaw obejmuje obok samego karabinu (pochodnej M2) podstawę obrotową tłumiąca odrzut oraz zasobnik amunicji. Szybkostrzelność teoretyczna wynosi 1100 rpm, nie jest to może tyle, co w przypadku GAU-17 / M134 (typowo 3000 rpm, maksymalnie 6000 rpm) jednak większy kaliber pozwala na ostrzeliwanie wroga z większej odległości. Karabiny te stanowią wyposażenie m.in. SH-60 US Navy czy Lynxów British Army.

2 komentarze:

  1. Panie Pawle czy mogę zadać Panu kilka pytań dotyczących broni? ale tak prywatnie przez e-mail. Bo nie chcę robić tego tutaj żeby nie odbiegać od tematu.Jeżeli Pan się zgadza to proszę o adres na który mogę pisać. Za co z góry dziękuje.

    OdpowiedzUsuń